Saturday, April 23, 2011

Awas, jangan tertipu beli kereta di Internet

KUALA LUMPUR: Cita-cita membeli kereta terpakai melalui iklan dalam laman web menyebabkan pensyarah sebuah kolej swasta di ibu kota kerugian RM500 apabila wang yang dianggap sebagai pendahuluan lesap.

Mangsa yang dikenali sebagai Robert, 26, berkata, dia selalu membeli barangan melalui Internet dan kali ini, dia ingin membeli kereta terpakai jenis Volvo yang diiklankan pada harga RM19,000.

Beliau kemudian menghubungi pemilik kereta terbabit yang memperkenalkan diri sebagai Raymond.

“Perbincangan dengan Raymond lancar dan pada jam 11.30 pagi, 15 April lalu, saya memasukkan RM500 wang pendahuluan untuk bayaran kereta kepada akaun lelaki bernama Rajendran sebelum menghubungi Raymond semula,” katanya kepada Harian Metro, semalam.

Beliau berkata, selepas mengesahkan bayaran pendahuluan itu, Raymond memintanya menunggu di kawasan berdekatan premis di Taman Segar, Cheras bagi menyerahkan kereta namun selepas hampir lima jam menunggu lelaki itu tidak muncul.

“Keesokannya Raymond menutup talian telefonnya dan apabila saya menyemak semula di laman web berkenaan, saya mangsa ke-20 yang ditipu lelaki bernama Rajendrandengan nama samaran Raymond,” katanya.

sumber Harianmetro